Gå till innehåll
Du är här:

Vi på stödlinjen

Stödlinjen för spelare och anhöriga erbjuder kostnadsfri rådgivning till dig som har problem med spel om pengar eller är anhörig till någon som spelar på ett sätt som skapar problem. Du behöver inte berätta vem du är när du kontaktar oss.

Vi ger individanpassad rådgivning och stöd via telefon och chatt. Rådgivningen riktar sig till hela Sverige. Stödlinjen drivs av Stockholms läns sjukvårdsområde genom Centrum för psykiatriforskning på uppdrag av Socialdepartementet.

Stödlinjen är även en informationsresurs för personer som arbetar inom hälso- och sjukvård, frivilligorganisationer och allmänheten.

Vårt arbetssätt

I kontakten med oss sätter vi dina behov och önskemål i första rummet. Vår rådgivning utgår ifrån forskning och kunskap om vad som hjälpt andra i en liknande situation, men det är du som vet bäst vilka alternativ som passar just dig. Vi har även samtal med tolk.

Våra rådgivare har utbildats och får löpande fortbildning för att stötta personer som har problem med spel om pengar och deras anhöriga. Utbildningen innefattar bland annat kunskap om spelproblem, stöd och behandling för spelproblem, stöd för närstående samt motiverande samtal. Rådgivarna har en bakgrund inom beteendevetenskap, folkhälsovetenskap, psykologi och liknande områden.

Din integritet

Vi som arbetar på Stödlinjen har tystnadsplikt. Vi kan inte se ditt telefonnummer eller vilken dator du chattar från. Personuppgiftspolicy

Kontakt

Om du har frågor kontaktar du oss enklast på 020–81 91 00. Du kan också chatta med oss.

Vid generella frågor om Stödlinjens verksamhet kan du kontakta oss på stodlinjen.slso@regionstockholm.se. Tänk på att inte inkludera känsliga personuppgifter i ditt mejl.

Vi tar tacksamt emot dina synpunkter rörande vår rådgivning eller verksamhet. Kontakta gärna vår enhetschef Helena Lindqvist, helena.lindqvist@regionstockholm.se.


Tipsa och dela artikeln:


Senast uppdaterad: 2023-06-29

Publicerad: 2022-05-12